Instytut Pojazdów Politechniki Warszawskiej już po raz szósty zorganizował Ogólnopolskie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”. Podczas sesji plenarnej wygłoszono bogato ilustrowane historycznymi materiałami wykłady na temat ciekawych opracowań technicznych polskich inżynierów: przekładni hydrokinetycznej do Stara 66 i autobusów, rewelacyjną ( jak na owe czasy) wersję Poloneza z napędem na 4 koła ( o nazwie Analog) oraz metody odbudowy pojazdów historycznych z wykorzystaniem współczesnych technik inżynierskich. Przykładem był przedwojenny czołg rozpoznawczy oraz ciągnik artyleryjski. Opracowano do nich od podstaw dokumentację techniczną a także przeprowadzono udane rekonstrukcje pojazdów.

Inną ciekawostką była prezentacja projektu realizowanego przez FSNT- NOT i Muzeum Techniki, wspieranego przez Prezydenta RP– rekonstrukcji pojazdu zakupionego dla Marszałka Józefa Piłsudskiego - Cadillaca Fleetwood Special Limousine 1934/1935. Dzieje tego samochodu były bardzo burzliwe: po wojnie wrócił do Polski z Rumunii i służył m.in. UB. Mocno zniszczony pojazd stanowi obecnie własność Muzeum Techniki.

Sympozjum miało za zadanie przybliżyć problemy związane z historią techniki motoryzacji w Polsce oraz zaprezentować osiągnięcia w rekonstrukcji dawnych pojazdów. Na dziedzińcu Instytutu prezentowano pojazdy już zrekonstruowane jak również przeznaczone do rekonstrukcji – świadczące o zaangażowaniu wielu instytucji w ratowanie polskich zabytków techniki.

Szkoda tylko, że w tej dziedzinie niechlubnym wyjątkiem jest PKP, usiłujące za wszelką cenę zlikwidować Muzeum Kolejnictwa – co stanowi chyba ewenement w skali światowej ( jt)