Przeciętny telewidz nie jest już w stanie nadążyć za propozycjami producentów telewizorów. Podobnie zresztą rzecz się ma z telefonami komórkowymi. Producenci prześcigają się w rozszerzaniu funkcji swoich wyrobów. Branże wypracowują nowe standardy, normy i certyfikaty, które mają nas przekonać do nabywania coraz nowszych modeli.

W kwietniu br. trzy modele telewizorów Samsunga uzyskały pierwszy w branży certyfikat „Smart TV Advanced”, który przyznała znana europejska jednostka certyfikująca TÜV Rheinland. Telewizory spełniły wszelkie normy w zakresie wymagań standardu Smart TV, a także inteligentnej interakcji i inteligentnej ewolucji. Testy objęły typowe funkcje telewizora (m.in. jakość obrazu, w tym jasność, współczynnik kontrastu, barwy) oraz dodatkowe usługi, jak np. dostęp do internetu, serwisów społecznościowych czy przeglądarki internetowej.

Certyfikat jest niezwykle ważny dla producentów telewizorów, gdyż ustanawia nowe kryteria testowe dla wciąż szybko rozwijającej się kategorii telewizorów Smart TV. Weryfikuje także ich funkcje, co zagwarantuje, że klienci będą dysponowali wiarygodnymi informacjami podczas kupowania tego typu urządzeń. Bo dziś Smart TV lub NET TV, czyli odbiorniki zapewniające łączność z internetem i dzięki temu oferujące dostęp do rozmaitych aplikacji telewizyjnych - znanych właścicielom smartfonów, tzw. apps - oferują wszyscy liczący się producenci telewizorów. Zdaniem fachowców w 2011 r. tylko 21% sprzedanych telewizorów miało dostęp do sieci. W tym roku ich udział zwiększy się do 48%, a w 2013 r. – osiągnie 67%.

Kluczowym celem Samsunga, który telewizory z dostępem do internetu (Connected TV) oferuje od 2007 r., jest rozszerzenie i spersonalizowanie oferowanych treści (Smart Content) tak, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów. Obecnie dostępnych jest ponad 1400 aplikacji na Samsung Smart TV. Technologia umożliwia dostęp do aplikacji Fitness, która pozwala na bezprzewodowe podłączenie wagi Wi-Fi Body Scale oraz wykorzystanie wbudowanej w telewizor kamery HD do stworzenia „wirtualnego lustra”. Pozwala to na korekcję postawy ciała podczas wykonywanych ćwiczeń, w których pomaga wirtualny trener fitness. Serwis pomaga dbać o zdrowie poprzez ćwiczenia w domu, a także poza nim, bo wykorzystywane aplikacje mobilne są synchronizowane z naszym profilem utworzonym w serwisie Fitness. Sekcja „Kids” zamienia telewizor w nadzorowane przez rodziców interaktywne centrum nauki, w którym są gry edukacyjne i inne formy rozrywki dla dzieci, dzięki którym nauka i odkrywanie świata są zabawą. Natomiast album „Family Story” umożliwia zarządzanie kolekcjami cyfrowych fotografii i wyświetlanie ich na dużym ekranie. Zdjęcia mogą być pobierane bezpośrednio z cyfrowych telefonów czy aparatów. Możliwe jest także przesyłanie komunikatów lub prowadzenie rodzinnego kalendarza z wykorzystaniem smartfonów, tabletów lub komputera.

Wśród tegorocznych rozwiązań tej firmy są m.in. AllShare Play. To technologia umożliwiająca przesyłanie i współdzielenie treści multimedialnych niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy i czy interesujące nas treści są w pamięci telewizora, tabletu, aparatu fotograficznego, telefonu czy laptopa. Bo urządzenia te możemy komunikować nie tylko w obrębie jednej sieci bezprzewodowej w domu, ale wszędzie tam gdzie możemy połączyć się z internetem. Usługa, w której korzystamy z zewnętrznego serwera, czyli chmury, daje dostęp do takich usług, jak Web Storage - dostęp do filmów, zdjęć i muzyki z chmury; Remote Access – połączenie się za pomocą telewizora, np. z komputerem podłączonym do internetu znajdującym się w dowolnym miejscu na świecie, czy Webpage Sparing - możliwość przesłania strony internetowej z telefonu lub tableta na przeglądarkę w naszym telewizorze. Z kolei Media Hub oferuje rozrywkę oraz szeroki wybór filmów i programów telewizyjnych.

W maju 2012 r. firma wprowadziła kolejne użyteczne aplikacje, dzięki którym możliwe jest zdalnie sterowanie telewizorem praktycznie z każdego zakątka świata. Ale nie tylko, bo dzięki funkcji Remote Home Care możemy zobaczyć za pomocą wbudowanej w telewizorze kamery TV, co się dzieje w domu. Natomiast Remote Scheduler umożliwia zdalnie nagranie wybranego z ramówki telewizyjnej programu.

Smartem jest Samsung BD-E8300: odtwarzacz BluRay z tunerem DVB-T, co sprawia, że urządzenie jest interesującą, aczkolwiek drogą, alternatywą dla tych, którzy, by móc odbierać naziemną telewizję cyfrową, muszą kupić albo nowy telewizor, albo tuner DVB-T. Odtwarzacz ma wbudowany podwójny tuner (dostępny jest też tuner kablówki) i dysk twardy o pojemności 320 GB, co wystarcza na nagranie ok. 77 godz. w jakości HD i ok. 123 godz. SD. Możemy więc jednocześnie nagrywać nawet dwa programy i oglądać trzeci, ale wówczas z odbieranych w Warszawie 21. kanałów naziemnej telewizji cyfrowej 16 (!) jest niedostępnych. Oglądany program można nagrywać natychmiast albo zaprogramować nagranie, korzystając z elektronicznego przewodnika po programach (EPG) lub z timera (programowanie nagrań 50 audycji). Nagraną audycję(e) możemy edytować: dzielić, łączyć i nadawać nazwy. Możliwe jest pauzowanie oglądanego programu (Time Shift), a następnie przewijanie w obie strony nawet z 7-krotną prędkością.

Smart TV rozwijają Philips (Net TV to ponad 500 aplikacji dedykowanych dla środowiska TV), Panasonic (Smart Viera), Sony (Internet TV), Toshiba i Sharp (AQUOS Net+).

Wyraźnie widać, że dzień, w którym telewizor stanie się domowym centrum rozrywki, jest coraz bliższy. Bo oczywiście każdy mądry i sprytny telewizor odtwarza zapisane w pamięci masowej USB pliki muzyczne (MP3), zdjęcia (JPEG) i filmy - także DivX HD, ale już nie zawsze format AVCHD (.mts), w jakim cyfrowe aparaty fotograficzne zapisują filmy HD. Niektóre mają nawet wejście na karty pamięci SD.

APLIKACJE NA TV
Wspomniane widgety ktoś musi udostępnić. Na przełomie lat 2010-11 kolejni producenci telewizorów chwalili się udostępnieniem telewidzom aplikacji iPla, bo oczywiście wcześniej musieli podpisać umowę z właścicielem tego serwisu.

W ciągu ostatniego roku platforma LG Smart TV poszerzyła swoją ofertę o ponad 1200 nowych aplikacji. Oprócz dostępu do większej liczby filmów i programów telewizyjnych, użytkownicy mogą bezpośrednio korzystać z serwisów społecznościowych, dokonywać płatności internetowych oraz - dzięki aplikacji LG Museum - podziwiać słynne dzieła sztuki.

W marcu agencja reklamowa ARBG zorganizowała drugą konferencję Aplikacje TV, w której wzięli udział najwięksi producenci telewizorów oraz nadawcy i twórcy treści. I tak np. Philips pokazał nowy pilot z klawiaturą QWERTY i żyroskopem, LG zapowiedziało wsparcie kabli Mobile HD Link, które pozwalają na ładowanie urządzeń w czasie podłączenia, a Sony promowało Google TV.

- Najpopularniejsze aplikacje na każdych rynkach, to aplikacje lokalne – słusznie uważa Marcin Jurczuk z Panasonic Marketing Europe. Ale ich twórcy nie są zbyt zainteresowani Smart TV, np. nikt nie pokazał systemu umożliwiającego sprzedaż swoich programów i gier. - Z naszych obserwacji widzimy, że rynek nie jest jeszcze wielki, nie ma więc ogromnych przychodów - twierdzi z kolei Michał Szczepan Bieniek z Agory. Niemniej funkcjonująca od 26.08.2011 r. i dostępna na komputerach PC, sprzęcie z iOS i Android, a także w telewizorach internetowych Samsunga, Sony i Philipsa, aplikacja TVN Player ma już ponad 1 mln użytkowników i dziesiątki milionów odsłon. Nie bez znaczenia jest fakt, iż w ofercie jest ponad 4500 pozycji oraz transmisje live. Z kolei serwis tuba.fm reklamuje się „Słuchaj tego co lubisz”, bo dopasowuje muzykę do gustu słuchaczy. W tym celu wystarczy wpisać do wyszukiwarki nazwę ulubionego gatunku lub wykonawcy. Tuba udostępnia m.in. kilkadziesiąt najlepszych stacji gatunkowych typu Rock, Pop, Dance, Hip-Hop, Polskie Przeboje, Best of ’70, ’80, ’90, kilkaset stacji grających wyłącznie przeboje najpopularniejszych artystów, a także kilkadziesiąt tysięcy stacji radiowych z muzyką wybraną przez użytkowników.
Telewizja Interaktywna udostępnia (emituje) treści uzależnione od interakcji z widzem, która bazuje na dwukierunkowej komunikacji między widzem a nadawcą. Od listopada 2011 r. Instytut Łączności wraz z 4vod Sp. z o.o. realizuje projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
- Celem projektu LDUiTV (Lokalni Dostawcy Usług w Interaktywnej Telewizji) jest wypracowanie rozwiązań umożliwiających dostęp małym podmiotom do telewizji interaktywnej. To m.in. opracowanie metody automatycznego pozyskiwania i prezentacji w czasie rzeczywistym treści lokalnych dostawców usług publicznych i prywatnych w sieciach operatorów interaktywnej telewizji cyfrowej – mówił na konferencji Zbigniew Kądzielski z Instytutu Łączności - Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Zakończenie projektu nastąpi w październiku 2013 r.

WIDZI, SŁYSZY I REAGUJE
Przyznam, że ściąganie poczty czy oglądanie swojej okolicy na Google Earth na ekranie o przekątnej 46” (117 cm) robi wrażenie. Ale też nie ukrywam, że żmudne przyciskanie kolejnych klawiszy pilota, np. podczas wpisywania internetowego adresu, jest irytujące. Istotnym ułatwieniem jest wprowadzony na rynek z początkiem 2012 r. nowy pilot do telewizorów Cinema 3D Smart TV – Magic Remote LG Electronics z funkcjami umożliwiającymi m.in. rozpoznawanie głosu oraz gestów użytkownika.

- Nowy pilot Magic Remote znacząco zwiększa wygodę obsługi telewizorów CINEMA 3D, a zwłaszcza korzystania z funkcji Smart TV – nie bez racji uważa prezes Havis Kwon, prezes i dyrektor generalny LG Home Entertainment Company (działu rozrywki domowej LG). Telewidz może wprowadzać polecenia głosowe, np. kryteria wyszukiwania, albo sterować za pomocą gestów poprzez ruchy ramienia lub nadgarstka. Znajdujący się pośrodku pilota przełącznik pozwala na szybkie przewijanie menu oraz aplikacji w górę i w dół, ułatwiając wybieranie odpowiednich zakładek. Z kolei funkcja wskazywania umożliwia - po skierowaniu pilota na ekran - poruszanie wskaźnikiem (kursorem) na ekranie, w celu dokonania wyboru, bez potrzeby używania wielu przycisków i klawiszy strzałek.

Przedstawiona wiosną br. technologia Smart Interaction firmy Samsung sprawia, że telewizor z kamerą HD rozpoznaje gesty, polecenia głosowe (także w języku polskim), a nawet twarz użytkownika. Dzięki tym funkcjom można włączyć i wyłączyć telewizor, zmienić kanał bądź wybrać inne źródło sygnału, wyregulować poziom głośności i aktywować wybrane aplikacje. Za pomocą głosu można także aktywować wyszukiwarkę internetową i wybrać hasło, które zostanie następnie wyszukane. Unosząc rękę w górę i machając nią na lewo i prawo dajemy sygnał, iż chcemy sterować naszym telewizorem za pomocą gestów. Pojawia się wskaźnik, którym kierujemy poruszającą się dłonią, a poprzez zaciśniecie dłoni sygnalizujemy chęć uruchomienia konkretnej opcji. Z kolei po rozpoznaniu twarzy użytkownika telewizor ustawi obraz i dźwięk zgodnie z wybranymi przez niego preferencjami.

Oczywiście do telewizora można podłączyć bezprzewodową (lub za pomocą kabla USB) klawiaturę, ale to mnożenie bytów. Łatwiej jest bowiem gestykulować lub klikać.

Jerzy Bojanowicz

Smart TV Alliance
20 czerwca LG Electronics i TP Vision (reprezentująca markę telewizorów Philips) poinformowały oficjalnie o uruchomieniu Smart TV Alliance, do którego dołączą kolejni producenci telewizorów (już jest Toshiba). Celem sojuszu jest zwiększenie zalet „inteligentnych telewizorów” przez stworzenie otwartego, niechronionego patentami, środowiska dla producentów aplikacji.

Powstało również Smart TV Alliance Consortium, którego jednym z podstawowych zadań jest działanie na rzecz opracowywania specyfikacji technicznych, które pozwolą programistom zakodować aplikację tylko raz, a następnie uruchamiać ją na dowolnym telewizorze (niezależnie od platformy).