Europosłowie zdecydowali, jakie informacje będą musiały się znaleźć na opakowaniach mleka dla niemowląt oraz na produktach spożywczych dla osób, których dietę określają specjalne zalecenia medyczne. Do tej pory oznakowanie było regulowane przez kilka aktów prawnych – brak spójności powodował chaos na rynku i zamieszanie, a konsumenci mieli sporo problemów z odnalezieniem produktów żywnościowych przeznaczonych dla specyficznej grupy odbiorców. Artykuły te stanowią ok. 1-2% całego rynku spożywczego.

Postanowiono, że na opakowaniach mieszanek dla niemowląt (do 12 miesiąca życia) nie będzie można zamieszczać zdjęć ani elementów graficznych, które w wyraźny sposób "idealizują" użycie tego produktu. Jeśli chodzi o produkty mleczne dla starszych dzieci (między 12 a 36 miesiącem), Komisja Europejska będzie musiała ocenić ich sytuację prawną i jeśli zajdzie taka konieczność, zaproponować nowe zasady.

Zmienione zostaną etykiety produktów dla osób z nietolerancją glutenu. Jako „produkty bezglutenowe” będą mogły być sprzedawane wyłącznie artykuły, które zawierają mniej niż 20 mg glutenu na kilogram, z kolei produkty o zawartości do 100 mg glutenu na kilogram zostaną oznakowane informacją: „niska zawartość glutenu”. Komisja Europejska powinna w podobny sposób przygotować analizę przepisów dotyczących produktów dla osób z nietolerancją laktozy.


Ponieważ coraz więcej produktów spożywczych i suplementów diety reklamowanych jest jako specyfiki sprzyjające utracie wagi, nowe zasady oznakowania powinny obowiązywać także produkty dietetyczne o niskiej wartości energetycznej (800-1200 kcal dziennie) i ścisłe diety dla osób otyłych (diety "bardzo niskokaloryczne" o zawartości 400-800 kcal dziennie).

Posłowie są przekonani, że nowe regulacje zwiększą ochronę konsumentów, producenci otrzymają zaś jasne wytyczne, jakie informacje muszą umieszczać na opakowaniach.

oprac. if